Terug naar alle posts

Wie zijn wij?

Nov 14, 2025

Introductie

Wie zijn wij?

Wij zijn PABO-1, zes ICT Innovative Development studenten die werken aan een digitale versie van de Lighthouse-methode. Innovative Development is een onderdeel van de HBO-ICT opleiding waarin studenten full-time werken aan innovatieve oplossingen voor complexe problemen, met focus op ICT-innovatie, zelfstudie en projectmatig werken.

Begin september kwamen docenten van de PABO-opleiding met een probleem. Er is een nieuwe methode ontwikkeld die docenten actief helpt differentiëren, maar de huidige vorm, een kaartenset, maakt het te beperkt. Ze zoeken een digitale oplossing die de methode beter bruikbaar maakt zonder de creativiteit ervan weg te halen.

De Lighthouse-methode

Wat is het?

De Lighthouse-methode, vernoemd naar The Lighthouse in het hoofdgebouw van De Haagse Hogeschool, helpt docenten actiever en bewuster differentiëren. De kern is de vuurtoren, een visuele representatie waarbij elke kleur een deel van het differentiatieproces is.

De methode werkt met een kaartenset. De kaarten zijn gesorteerd op de categorieën van de vuurtoren en bevatten drie onderdelen: Kennis, Ontwerp en Reflectie. Deze onderdelen laten zien waarom en hoe je differentieert op verschillende onderwerpen.

Het probleem

De methode bestaat uit fysieke kaarten. Dit maakt het een creatieve en interactieve manier van werken, maar brengt ook nadelen met zich mee:

  • Docenten moeten altijd een fysieke set bij zich hebben. Het wordt vergeten of niet meegenomen en je hebt daarnaast nog een schrift of plan nodig voor aantekeningen.

  • De beperkte ruimte op de kaarten zorgt ervoor dat de inhoud beperkt blijft, zeker vergeleken met de uitgebreide theoretische onderbouwing.

  • Er is nog veel ruimte voor innovatie zodat de kaartenset breder en vaker inzetbaar wordt.

Wat maken wij?

We hebben geluisterd naar de problemen en hieruit twee oplossingen ontwikkeld. De eerste oplossing richt zich op het verbeteren van de bruikbaarheid van de methode. De tweede voegt een interactief element toe dat past bij de praktijk van docenten.

Mindmap & Kennisbank oplossing

Deze oplossing focust op de kernproblemen van de kaartenset. We digitaliseren de kaarten zodat ze beter toegankelijk en inhoudelijk rijker worden.

Het begint met een overzicht van de hele methode in de vorm of een duidelijke mindmap. Vanuit deze mindmap kunnen kaarten worden geopend. Bij elke kaart staat de oorspronkelijke tekst, aangevuld met extra theoretische onderbouwing, ruimte voor notities en een video die door de inhoud heen gaat.

Een wireframe van de kaart met video

Klasvisualisatie oplossing

Deze oplossing is een uitbreiding op de methode, gericht op docenten in het primair onderwijs. Hiermee kun je klassen aanmaken, materialen zoals tafels en potloden plaatsen en dit verwerken in een lesplan. Het doel is om differentiatie voor te bereiden door het lokaal visueel en doordacht in te richten.

Klasvisualisatie prototype

Waar staan we nu?

We hebben uitgewerkt wat er nodig is en zijn nu bezig met de bouw. In januari presenteren we op de Expo van onze opleiding de eerste werkende versie. Meer weten? Dat delen we binnenkort op onze website, samen met updates over de voortgang.

Wij horen graag je mening van het product, ook als je geen docent bent. Deel deze met ons door te mailen naar [email protected]!


Terug naar alle posts